сряда, 17 септември 2014 г.

Любими автори и книги


Не мога да избера точно 10 любими книги, които са ми повлияли. Някои /книги и автори/ може да ми се разсърдят... А и как така - без да се замислям?... Е, аз се замислих...
Спомних си, че до 4-ти клас имах любими книги с народни приказки /български и чуждестранни/...
После започнах да чета романи. Любими ми бяха романите на Джек Лондон /"Белият зъб", "Мартин Идън", "Лунната долина.../, на Карл Май /"Олд Шетърхенд", "Винету", "Капитан Кайман".../, на Майн Рид /"Оцеола", "Квартеронката".../, на Агата Кристи /"Убийство в "Ориент Експрес", "Загадката на Ендхауз", "Убийство на игрището за голф".../, на А. К. Дойл /"Баскервилското куче", "Изгубеният свят".../, на У. Скот /"Айвънхоу"/, на А. Дюма /"Граф Монте Кристо", "Двадесет години по-късно"/...
След 8-ми клас са ми въздействали книги на В. Юго /"Клетниците", "Парижката Света Богородица".../, на Ремарк /"Триумфалната арка", "Сенки в рая", "Време да се живее и време да се мре".../, на Платон /"Диалози", "Държавата"/, на Виктор фон Фалк /"Мъртвите сибирски полета"/, на Зола /"Жерминал", "Терез Ракен".../, на Балзак /"Шагренова кожа", "Дядо Горио".../, на Й. Сю /"Парижките потайности"/, на Х. Сенкевич /"Quo vadis"/...
През студентските години - Суифт /"Пътешествията на Гъливър"/, Еразъм /"Възхвала на глупостта"/, Х. Хесе /"Демиан", "Пътуване към Изтока".../, Монтен /"Опити"/, Блез Паскал /"Мисли"/, Ницше /"Тъй рече Заратустра.../, Библията, Шекспир /"Хамлет".../,Фройд /"Въведение в психоанализата"/, Толстой /"Война и мир", повести и разкази.../, Достоевски "Унизените и оскърбените", "Престъпление и наказание", "Бесове", "Идиот", "Братя Карамазови".../, Маркес "Любов по време на холера"/, Н. Казандзакис /"Последното изкушение", "Алексис Зорбас".../, Ч. Айтматов /"Голгота", "Денят по-дълъг е от век", "Сбогом, Гюлсаръ"/... По-късно - "Синухе Египтянина" /на М. Валтари/...
От българските автори най-силно са ми въздействали Ботев, Вазов, Елин Пелин, Яворов, Дебелянов, Смирненски, Вапцаров, Борис Христов... Сигурно съм пропуснал някои...

Марин Тачков

Няма коментари:

Публикуване на коментар